Monday 14 October 2013

PERCUTIAN KE PULAU PERHENTIAN 'REST & RELAX BACHELOR TRIP' DAY 1

seperti kebiasaan kalau aku nak travel aku x suka plan sangat sbb takut x menjadi dan aku akan frust selama beberapa hari sampai x boleh tido dan x selera nak makan **fefeling sangat**..

Tapi percutian kali ni sangat sangat dan sangat istimewa sbb ada kawan yang follow, selalunya aku kalau travel mmg suka sorang2, kalau nak ikutkan Thailand tu dah khatam aku jelajah sensorang, biasa la lelaki kan x perlu la nak pikir banyak sangat bila nak travel, lain la kalau pompuan, bila nak travel macam2 nak bawak lipstik la, body scrub la, hairdryer la **helooo nak travel ke Pulau Perhentian je kot , bukan ko nak g Maldives pun**

perhentian island maps

kalau percutian dalam Malaysia je aku lebih suka kalau sekadar 3hari 2malam , nak stay lama2 pun buat apa sbb Negara sendiri kan so cukup la 2malam tambah2 kat pulau x kan la ko nak snorkeling setiap hari, ko ingat aku ni Duyung Jantan ke hape nak duk lelama dekat Pulau tu?

ok x payah nak melalut sangat sampai ke Maldives segala, trip ni ke Pulau Perhentian SAHAJA.. haha

nak di pendekkan cerita **xyah panjang2 penat nak taip dan bukan korang nak baca sangat pun, korang nak tgk gambar je kan**percutian ni pada bulan lepas 26/09/2013 (Khamis) hingga 28/09/2013 (Sabtu) dengan tema 'REST&RELAX BACHELOR TRIP'.

Pada 23/09 tu kita orang ambik flight AirAsia yg  paling awal jam 0755 tp aku dah tercegat kat LCCT tu dalam jam 0530 sbb xnak tertinggal flight, maklum la aku ni kalau x tertinggal flight x sah travel kalau nak ikutkan tahun 2013 ni je dh banyak kali flight berlepas tanpa aku dan terpaksa beli tiket baru .. dem!! tu la life aku ..

ni dia mamat selekeh
AirAsia
SunRise
Penerbangan dari LCCT (KUL) ke Kota Bharu (KBR) hanya mengambil masa selama kurang dari 60min . **hooo kalu demo nok tau , Koto Baru ni kapong kawe** ..  sampai je dkt Airport Sultan Ismail Petra lebih kurang jam 0900 terus cari driver yang di tempah terus dari hotel untuk bawa kami menuju ke Jeti Kuala Besut. jumpa je abang driver tu ingatkan boleh terus begerak tapi rupa2nya ada pasangan lain join sekali so kena la tunggu pasangan tu tapi x lama pun dalam 15min **sempat jugak la 'melabur' kat airport tu** sekali yang join trip tu adalah mak + anak dari jepun sbb tgk mata sepet dan gigi kuning sikit biasa la kan jepun, so korang kena paham2 la. haha .. Perjalanan dari Airport ke Jeti Kuala Besut lebih kurang 50minit dan sepanjang perjalanan tu kita orang di sajikan dengan enviroment perkampungan jadi sedar x sedar dah sampai Jeti Kuala Besut.

Sampai je Jeti Kuala Besut terus naik Bot ke Pulau Perhentian tapi sblm naik bot tu kena la bayar Caj Marin rm5 di kaunter sebelah jeti tu. Pastikan dalam bot tu korang pakai 'safety jacket' sbb ayoyo amma appa melambung2 silap2 aribulan korang tercampak dari bot dan x payah la nak fefeling pakai topi pantai yg besar gedabak time dalam bot, kang topi ke mana, korang kemana .. haha .. perjalanan dari Jeti Kuala Besut ke Pulau Perhentian  lebih kurang 30min TAPI syok sangat duk melambung2 dalam bot tu!!

untuk makluman Pulau Perhentian terbahagi kepada 2 bahagian **tu la yang aku di fahamkan** Perhentian Kecil (Long Beach) & Perhentian Besar TAPI disyorkan korang stay di Perhentian Kecil (Long Beach) sbb kawasan ni hidup dan syok!!

nama tpt penginapan kita orang SHARI-LA HOTEL , area Perhentian Kecil .. sampai je terus check-in, dan yang paling menarik bilik yang kita orang ambik standard tapi besar gedabak aku rasa boleh muat 3 orang dalam 1 bilik dan bilik dia SUPER DUPER CANTIK & SELESA.. yang syoknya hotel kita orang ni dia ada Private Beach tapi kita orang kekwat x nak mandi dekat situ nak jugak mandi kat Long Beach ... haha kat sana boleh cuci mata lebih sikit , silap2 ari bulan juling terus .. haha .. masuk je bilik, letak barang then terus keluar survey tpt makan dan jalan2 area sana **xpayah nak bertapa dalam bilik sangat** ..

Shari-La Hotel
katil bilik kita orang

pemandangan luar hotel
nak ke Long Beach ni azab uols, kena mendaki bukit siap tertonggek-tonggek, tapi jgn risau sebab sebenarnya dah ada trail untuk ke long beach ni jadi x payah la nak poyo mendaki mcm naik broga tu .. perjalanan lebih kurang 15 minit je tp nyaman sungguh sbb kiri kanan adalah hutan dan silap2 aribulan bab* hutan ada kat sebelah je .. sampai je kat long beach masing2 terus belari ke pantai mana x nya semua terpukau dgn kecantikan pantai kat situ , air sangat jernih putih + kebiru-biruan dan paling menyedihkan bila 30min dalam air br aku teringat yang hp aku ada dalam kocek so apa lg terpaksa la nokia aku di kuburkan di Long Beach .. dem!!

trail ke Long Beach

haaaa... ini buktinya air kat sana sgt jernih

selesai mandi part paling di nanti nantikan nak tgk Sunset .. dari jam 1730 kita orang tunggu sunset dekat private beach hotel tu dan ............................................ akhirnya aku x perasan sunset tapi aku perasan ada orang tengah mengawan, ye tgh mengawan**matilah repeat lg sekali** lelaki dan pompuan ye bukan lelaki dengan lelaki **gayboi** mahupun perempuan dengan perempuan **lesbian**  di tepi pantai tapi aku abaikan **abaikan la sangat padahal mata menjeling2 jugak cuma cover depan member** dalam aku duk scanning orang mengawan tu akhirnya tanpa sedar sunset pun dah hilang .. haha

muka poyo habis tgk sunset.
ni kekonon tgk sunset
tudia... mantap!! haha
bila malam menjelma mula la masing2 keluar dari kepompong hotel nak cari tpt makan, untuk 1st nite ni kami makan betul2 dekat sebelah hotel, aku makan sotong bbq .. seriusly x sedap so aku x saran kan korang makan kat situ , kalau boleh g kat Ewan's cafe betul2 belakang Shari-La.. situ mmg superb!! ohsem!! wa x kencing lu brader, situ mmg superb!! sedap gila makanan dia no wonder sentiasa penuh dan yang paling penting WIFI dia sangat laju berbanding wifi hotel mcm siput oink oink ..

BBQ time

lepas makan malam , gigih plak kita orang g Long Beach lalu tengah2 hutan dalam kegelapan malam dan yang paling best time tu boleh terbayang plak kalau2 ada orang tgh projek dalam hutan boleh la skodeng sekali .. haha tapi ternyata rezeki bukan berpihak pada kami sbb xde orang pun buat projek dalam hutan tu tapi xpe usaha tangga kejayaan, balik nnt kita try tgk lagi sekali .. **mmg minta petir aku ni**

sampai dekat long beach kita orang tgk Fire Show, aku ingatkan ada la TIGER SHOW  ke apa ke yang sewaktu nya tapi ternyata mmg xde benda2 mcm tu kat sana .. xpe la, kita still kat Malaysia bukan kat Thailand, kalau kat sana tepi jalan pun ada je tiger show .. haha