Wednesday 20 November 2013

PERCUTIAN LONE RANGER KE PHUKET 'SAWADEKAP' PART 1

abaikan kaki tu haha
ni keje paling gila aku pernah buat **maksudnya byk keje gila aku dh buat sebelum ni** haha mana x nya , aku ambik masa beberapa hari sahaja untuk fikir pasal bercuti ke PHUKET ni .. kali ni aku ke PHUKET naik bus je , nak tau someting x, aku dapat tiket bus ke Hatyai pada hari yang aku nak bertolak tu  **terbuktikan keje gila aku ni mmg gila** .. aku bangun awal pagi sbb nak cari tiket bus, siap2 bawak backpack mana tau dapat bus terus boleh terus gerak so x yah ulang aling nak ambik beg plak ... sampai je Klang Sentral terus memulakan pencari tiket ke Hatyai , standard la sblm sampai kaunter bus ada je jantan2 dan pompuan2 yang serbu aku , ingat nak sign autograp ke nak tangkap gambar ke apa sbb keglamouran aku ni tapi rupa2nya sbb nak promote bus masing2  .. dem!! hilang mood aku pagi tu . haha bila  aku cakap je kat dia orang aku nak cari tiket ke Hatyai masing2 cakap tiket bus abis siap ada yang buat muka lagi .. tapi x pe,x melunturkan semangat aku nak bercuti ke phuket pun dan usaha aku x abis kat situ je , dengan muka yang boleh tahan ensem ni , aku pun g la tanya kat kaunter tiket , korang tau hakak tu cakap apa, 

"tiket abis, semua orang nak g hatyai hari ni, tiket minggu depan ada la"

aku cakap balik kat hakak yang x cantik tu  

"kalau tiket minggu depan tu saya rasa minggu depan je la kot saya beli , xyah nak beli awal" 

terus je aku blah dengan sedikit perasaan kecewa **dalam hati dah merintih ni** nak jadikan cerita, aku teringgah la 1 lagi kaunter ni, dan ringan kan mulut tanya pasal tiket, akhirnya hakak tu cakap tinggal 1 seat je lagi , aku pun apa lagi grab la tanpa pikir panjang , tanpa pikir bus tu elok ke x elok ke yang penting aku dapat tiket dan tawakal je la... akhirnya dapat la aku tiket ke hatyai pada pukul 0930 pada hari yang sama 01/11/2013 dengan rege rm55.00 . tgk jam tinggal 10minit lagi sebelum bus begerak , so gigih la aku beli segala jenis cekedis nak melahap dalam bus tu , air minirel dan 100+ paling penting **dah lama aku x naik bus express, jg mmg excited aku nak naik ni biarpun aku tau aku akan kecewa** hahaha ..

pukul 0930 , bus memulakan perjalanan ke hatyai, bus yang aku naik ni SE Super **bukan Super Power** ... condition bus ni aku bg 2 star je , sbb aku rasa bus SE Super yang aku naik ni sesuai jadi bus ulang alik KLANG -- KL je , x sesuai jadi bus ekpress .. **sentap aku dgn keadaan bus** .. biarpun xde plug point nak caj henpon , biar pun x de wifi untuk aku on9 tapi yang penting ada econ sudah cukup supaya aku x berpeloh dalam bus tu .. baru je nek masuk highway bus dah mula buat hal, nasib baik x rosak tepi jalan **kalau rosak, aku jamin aku bakar bus tu kat situ jugak** .. so gigih la si driver ni tukar bus lain plak .. mood aku dh mula berbuah tapi untuk cover mood aku ni aku mentekedarah la cekdis dulu .. haha 

aku nasihatkan korng supaya beli air tu lebih 2 botol dan beli lah biskut ke roti ke sbb bus ni x berenti melainkan isi minyak , terfikir jugak , tiba2 kalau ada orang nak kencing mcm mn?? x naya ke kalau kena kencing dalam botol ...

aku ingat bus ni direct ke hatyai tapi rupanya dia singgah plak dekat Butterworth, Alorstar dan Sungai Petani lepastu br dia masuk Hatyai .. di sebabkan bus yang aku naik ni x berapa laju sangat dan berhenti di beberapa stesen bus, so aku sampai hatyai dalam jam 1830 waktu Malaysia dan 1730 waktu Thailand , 9jam duk dalam bus, mau gila aku simpan sisa makanan aku dalam 'tangki kumbahan' asli aku ni .. so apa lagi, sampai je hatyai terus aku serbu tandas dulu .. dah lagi 1 azab aku nak kena tempuh kat hatyai ni , aku nak kena cari hotel murah plak , sbb aku x book awal2 tapi x pe, tu bukan masalah besar apda aku , lepas puas aku survey hotel , last last aku check in dekat Asian Grand Hotel ... boleh tahan hotel ni, rege dia THB600/nite lebih kurang RM60 tapi front desk x pandai cakap orang putih pulok .. argh!! xpe la, tunjuk sign je la .. nasib baik dia orang paham sign yang aku buat kalau x mmg aku tunjuk sign yang bukan2 plak **kbai!!** haha .. lepas check-in aku mandi2 dan terus keluar g 7-Eleven cari makanan sikit , setiap kali aku datang hatyai mesti aku mewajibkan diri aku masuk 7-Eleben dia orang , jauh beza dengan 7-eleven dekat negara kita tu .. 7E sini mmg heaven sikit, macam2 ada , lagi 1 , 7E mmg berlambak kat sini , senang cerita, selang 5 bijik kedai korang akan jumpa 7E .. haha kat 7E aku just belik minirel water, susu **fefeling nak jaga kulit** , 5 kit-kat **benda ni wajb ada dgn aku setiap kali aku travel** dan yang paling syok aku siap beli roti **alah roti je kan apa yang syoknya** tapi roti sini dia siap sapu jem, mentega kaya dan mcm2 lagi , thb7 dalam 70sen je aku siap beli 4 keping **2 butter, 2 kaya** , biasa la dah masuk 7E thai ni kalau x abih duit kat sini sikit mmg x sah .. haha masuk bilik , melahap roti tu ,, fuyoooooooooo aku makan roti tu kaya yang dia letak pun byk , puas hati beb! kalau kat malaysia haram nak letak kaya mcm tu , haha .. area hotel aku ni susah sikit nak dapat makanan muslim , ada tu ada tapi kena menapak , kedai tu betul2 dekat depan jalan besar dan berhadapan dengan mekdonel 

lepas setle makan , berehat kejap , lepastu keluar ronda2 kawasan **ala-ala abang long tgk kawansan jajahan** haha .. masa tgk kawasan jajahan tu aku sempat la singgah 1 bar ni , aku order soft drink coke, orang x ramai macam bar lain2 tapi mmg tenang gila , siap ada live band tu yang paling aku suka sekali , biar pun aku x tau bahasa siam tapi kalau lagu tu aku layan je yang penting masuk ngan jiwa aku , tapi ada jugak 2 3 lagu orang putih band tu nyanyi .. layanan kat kedai tu pun sangat bagus, pelayan dia dan boss dia x pernah lekang sengan senyuman tapi kalau kat malaysia ko jgn harap la boss ngan kuli nak senyum macam tu , masing2 muka masam mencuka .. haha depa siap boleh tegur aku dalam bahasa siam, tapi aku cuma balas senyum2 dan angguk je .... hehe dalam jam 0330 aku blah dari bar dan aku cuma minum 3 botol coke , harga dia superb la murah ... next time confirm aku datang lagi .. haha



esoknya 02/11/2013, gigih awal pagi bangun tu pun nasib baik minta tlg budak hotel kejutkan , kalau x mmg aku membongkang sampai tgh hari la jawabnya .. pagi ni sarapan makan roti yang aku beli dekat 7E semalam je , buat lapik perut sebelum g naik bus ke Phuket . setle  bekpes, dalam pukul 0930 time siam aku check out dan tunggu depan 7E untuk tuk tuk pick-up bawak ke stesen bus, lupa nak cakap, tiket bus dari Hatyai ke Phuket kawan dah tolong booking kan rege dia THB400 lebih kurang RM40, kelebihan bila korang booking tiket bus awal2 dia orang akan pickup korang dari check point hatyai tu secara percuma untuk ke stsen bus tu dan kalau korang x booking awal2 , dia orang akan caj THB100 untuk bawak korang ke stesen bus phuket tu so dah jimat kat situ .. hehe nama syarikat bus tu aku x tau sbb semuanya tulis siam so aku pun terus jadi buta huruf ... haha  kalu korang nak maklumat pasal bus ni boleh masuk website depa www.wararutsamee.com , kat resit bus ni byk benor nombor telepon , pasni aku upload gambar resit bus tu korang tgk sendiri ye . tiket bus aku puukul 1000 jadi apa lagi ada masa ni snap snap gambar la, so aku mintak la tolong sorang awek ni tangkap kan gambor aku sebelah bus ni , korang nak tau apa yang jadi ??? **mesti nak tau kan, bz body sunggoh korang ni**  semua orang duk pandang aku ambik gambar **macam la aku artis korang nak pandang kan**... kenapa???  mungkin dia orang x pernah tgk orang se ensem aku ni kot haha xpuun xpernah ada dlm sejarah org tangkap gambar dengan bus , jadi aku ni lebih kurang jakun la kot... haha tapi x pe, sekurang2nya ada la kenangan aku dengan bus tu **korang ado?? non-adao kan** haha .. tepat jam 1000 pakcik driver ni dah tiup wisel pangil penumpang naik, bus nii lebih kurang bus expres la, ada 15 seat je dan selesa untuk perjalanan jauh.



langsung x paham tiket ni
HatYai - Phuket .. 7j kematu dalam bus ni
masa perjalanan dari hatyai ke krabi ni lebih kurang 7jam je **je ko cakap??? kematu punggung woo** ni yang aku malas naik bus ni , banyak masa abis dalam bus tapi nasib baik la bus dia selesa , so apa lagi berdengkur la jawabnya ... haha sepanjang perjalanan dari akan melalui kawasan2 kampung , naik turun bukit , xyah bayar tol pun , kalau kat malaysia sekangkang kera je kena bayar tol, bukan murah plak tu semua berhenggit2 .. bus akan berenti 2 kali je, 1st untuk lunch dan 1 lagi tempat isi minyak dekat area krabi. perhentian pertama tu untuk lunch , tempat HALAL di asingkan , kebersihan mmg terjamin , makanan dia pun murah , aku makan nasi + ayam kunyit + ulam + air kosong THB35 lebih kurang RM3.50 duit kita, time nak makan ni kena beratur panjang sbb terserempat dgn group Harley Davidson daripada Malaysia, bapak ramai group ni sampai kalut nak ambik makanan, **standard la perangai orang Malaysia** .. tempat makan dia mmg selesa wa cakap sama lu .. setle makan, brht jap lepas tu ada orang buat pengumuman bus nombo plat sekian sekian **nombor je aku paham, pengumuman lain aku x paham sbb dalam bahasa siam** dah nak gerak so apa lagi cabot la aku naik bus .. haha tapi terpikir jugak kat tpt kita kalau bus nak jalan dia orang bunyikan hon sampai bingit telinga tapi kat sini dia orang siap buat pengumuman. 2nd perhentian dekat station minyak area krabi, time tu aku x nak turun sbb aku dah siap siap 'kumbahan' time kat perhentian pertama tadi .. haha kalau nak ikutkan dari krabi ni tinggal lagi 2 jam untuk sampai phuket . 

kedai Muslim dekat perhentian
geng Harley Davidson
Batu Nisan haha
kaum adam pasti syok tgk gambar pompuan kat tandas ni
dalam jam 1730 baru sampai Phuket bus terminal .. penuh dgn manusia , bukan manusia je, anjing pun berlambak dalam bus terminat ni so hati2 la kalau sampai sini **gong gong gong**, turun je bus terus carik tuk tuk untuk hantar ke patong sbb nak cari hotel.

kaunter pertanyaan tapi xde orang, mcm mn nk tanya
macam2 tiket ada jual dekat sini
akhirnya setelah penat aku survey byk hotel **padahal aku survey 3 bijik hotel je** dapat la sebijik bilik dekat The Hacienda Hotel, location hotel ni senang je dia dekat ngan C&N Hotel  , kalau nak ikut hotel ni strategik sbb dia dekat ngan Junceylon dan paling penting dekat ngan Bang La Road tapi orang malaysia selalu sebut Bangla Road , kat patong Bangla Road ni la tpt yang paling heaven sekali , ala2 mcm SYURGA DONIA katanya **petirrrrr** ..kalau g Phuket tapi x g melawat Bangla Road ni mmg rugi la  ... hahaha .. sambung balik pasal hotel ni, kebersihan bilik2 hotel dekat area phuket ni mmg x boleh di nafikan taraf 5 bintang, lantai boleh buat cermin kot, style bili ni lebih kepada mcm sebijik rumah , kawasan depan bilik penuh dengan pokok2 mmg nyaman ya amat dan yang paling penting FREE WIFI ... haha  **biar x makan janji ada wifi** harga agak mahal sbb time aku g ni peak season so mmg ramai orang THB1200 lebih kurang RM120/pernite bila ada bargain session **activiti wajib** so dapat la harga THB110 lebih kruang RM110 .. haha terbukti aku mmg failed bab tawar menawar ni tapi atleast dapat jugak jumat sepuloh hengget... ko ado?? haha .. staff hotel ni tersangat la friendly, mmg dia bg tip top service, biarpun x fasih cakap orang putih tapi sekurang2nya satff tu cuba untuk explain dan paling penting sentiasa tersenyum biarpun aku selalu buat mengomen .. haha



The Hacienda
x sah kalau x enterprem
mcm tau tau je iols keturunan raja tu yg wall kuning
boleh mekap sampai muntah lepas ni .. 

siyes bersih gila hotel ni , setaraf 5 bintang

'bank'

cermin hikmat

ni depan bilik
depan bilik
laluan ke bilik 
front desk ni sangatlah friendly
peti besi
ni tempat membongkang
setle check-in bilik , terus mandi **x kan bab dalam bilik air pun korang nak tau kan** haha siap2 nak keluar , seperti kebiasaan la, aku ni x suka abiskan masa dalam bilik hotel so terus keluar bilik cari makanan, tapi sebelum keluar tu staff hotel tu sempat la pesan kat aku supaya berhati-hati tapi yang peliknya bukan berhati2 dengan orang jahat tapi berhati hati dengan 'Lady Boy' dem!! haha dia x tau yang aku lagi ganas dari lady boy sbnrnya .. haha nak cari makanan halal area patong mmg x de la **padahal aku yang x jumpa** aku naik tuk tuk suruh hantar area masjid phuket tu , kat situ ada beberapa kedai muslim , boleh la kenyangkan perut , dari hotel aku nak ke Masjid ni kira jauh jugak la tu yang naik tuk tuk, tapi kalau nak berjalan xde hal sbb pemandangan mmg 'menarik' kiri kanan . hehe.. setle makan ambik balik tuk tuk suruh hantar area bangla road .. wow!! terbeliak mata aku tgk suasana bangla road tu cantik cantik semuanya rambang mata nak pilih .. eh!! haha siyes beb!! rugi wo sapa yang x dtg bangla road ni .. aku jalan jalan je area bangla road ni , sepanjang jalan penung ngan night club, yang syoknya open air bukan tu je ada yang 'lebih' lagi **paham paham jela** tapi hati2 la takut ada lady boy yang terkam korang nnt **auwwww** .. tapi jujur x dapat di nafikan kecantikan pompuan thailand ni, bukan tu je kecantikan 'ladyboy' siam ni mampu kalahkan orang perempuan .. puas jalan area bangla road tu lepas tepi pantai patong , syok gila, kalau la ada pasangan time ni mesti romentik , tp nak buat mcm mn kan dah ditakdirkan lone ranger sampai skrg , xde orang nak **iklan promote diri jap** haha


syorga donia

No comments:

Post a Comment